Leestijd 2 - 3 min
Samen werken aan inclusiever onderwijs
Syntheseklassen in Weert: regulier en speciaal onderwijs bundelen krachten
Hoe zorg je dat niet alleen leerlingen handvatten krijgen om anders om te gaan met werkhouding, executieve functies en gedrag, maar hun leerkrachten ook? De syntheseklas! Op basisschool Aan de Bron in Weert draait die sinds schooljaar 2021-2022. Leerkrachten Fridi van Laarhoven van de Widdonckschool Weert en Dymphie Brouwers van de reguliere basisschool, vertellen meer.
Fridi van Laarhoven en Dymphie Brouwers

“Fridi en ik vullen elkaar goed aan”, vertelt leerkracht Dymphie enthousiast. “We hebben eenzelfde gevoel voor humor, dat helpt natuurlijk ook!” Fridi heeft veel ervaring in het speciaal onderwijs van de Widdonckschool Weert en Dymphie specialiseerde zich als leerkracht tot gedragsspecialist. In de syntheseklas bundelen zij hun krachten.

De groepen in

De twee leerkrachten verwelkomen vijf ochtenden per week maximaal tien leerlingen uit verschillende groepen in hun syntheseklas. Daar helpen zij de leerlingen te werken aan persoonlijke doelen, zodat zij beter mee kunnen doen in hun eigen groep. Structuur, voorspelbaarheid en rust zijn sleutelwoorden en de focus ligt continu op gedrag en begeleiding.

De rest van de schooldag gaan de twee leerkrachten de groepen van de leerlingen in. Fridi: “Doel is een goede transfer naar de eigen groep en dan helpt het dat je dáár ook kunt observeren en begeleiden. Bovendien kun je de leerkrachten ondersteunen in hun aanpak.”

“We reiken mogelijkheden aan en geven tips voor een passende aanpak”, vult Dymphie aan. “Maar we komen zeker niet ‘even vertellen hoe het moet’. Het gaat veel meer om sparren en samen oplossingen bedenken zodat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen.” Dit gebeurt in goede afstemming met de intern begeleiders van Aan de Bron die de leerlingenzorg op school coördineren.

Samen steeds vaardiger

Leerkrachten weten Fridi en Dymphie goed te vinden met hun vragen. “Wij leren ook van hun manier van handelen die we in de groepen zien, die inspiratie nemen wijzelf weer mee”, vertelt Fridi. Zo worden teamleden van Aan de Bron dus sámen steeds vaardiger in het omgaan met extra ondersteuningsbehoeften.

Het is goed om te merken dat deze aanpak zorgt voor minder verwijzingen naar het speciaal onderwijs, vinden Dymphie en Fridi. Maar als een kind daar wel beter op zijn plek is, weten alle partijen dat er op de basisschool dan alles aan gedaan is om regulier onderwijs passend te maken. Dymphie: “Wie weet biedt een syntheseklas ook kansen voor leerlingen die vanuit speciaal onderwijs juist weer kunnen overstappen naar regulier onderwijs.”

Syntheseklas in het kort

De syntheseklas bij Aan de Bron biedt een prikkelarme omgeving waarin leerlingen in kleine groepjes een deel van de schooldag werken aan hun persoonlijke doelen, zodat zij met succes kunnen meedoen in hun eigen groep. De nadruk ligt op werkhouding, executieve functies en gedrag. Leerlingen krijgen beter inzicht in hun eigen gedrag en leren hierop reflecteren. Hoe lang leerlingen naar de syntheseklas gaan, verschilt.

Syntheseklas Brede School Markeent

Fridi werkte eerder samen met Frank Koolen van Brede School Markeent (voorheen Het Dal) van stichting Eduquaat die in schooljaar 2019-2020 van start ging. De syntheseklas daar is er nog steeds; Frank werkt nu samen met een nieuwe collega. De syntheseklas Brede School Markeent is iets anders van opzet dan die bij Aan de Bron en is primair gericht op ‘gedrag’.

In het ‘syntheseteam’ dat actief is op Aan de Bron en Brede School Markeent wordt regelmatig expertise uitgewisseld, om zo vooral van elkaar en elkaars aanpak te blijven leren. Hierbij is ook het intern ondersteuningsteam van het samenwerkingsverband primair onderwijs betrokken.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
eerder verschenen Regiokrant 22
relevante categorieën integraal samenwerken, regulier onderwijs